Tot citesc articole despre cat de enervante sunt bannerele, mai ales over-layerele (cele care se deschid peste pagina cand dai cu mouse-ul deasupra lor, sau care pur si simplu apar, depasind spatiul de 728×90 obisnuit) ori interstitialele (cele care apar in locul unei pagini cu un link “click aici pentru a accesa pagina dorita”), sperietoarele publicitatii online.
La evenimentele online se pomeneste cel putin o data de intruzivitatea bannerelor, iar dispute pe bloguri si social media pe acest subiect sunt foarte frecvente. La trainingul de publicitate online tinut de Doru Panaitescu (om cu experienta in media planning online) am invatat acelasi lucru – bannerele au rata de click mica si din ce in ce mai mica, oamenii de marketing si vanzari trebuie sa gaseasca alte modalitati de a vinde spatiu publicitar. Advertoriale, widgeturi, concursuri, campanii, jocuri, bannere targetate-creative-interactive sau orice alta metoda de a implica vizitatorul este buna, atata timp cat nu-l deranjezi cu bannere care nu-l intereseaza, mai ales cand il impiedica sa aiba parte de continutul pentru care a intrat pe site.
Ei bine si dupa toate aceste discutii, dupa tot feed-backul negativ pe care il dau atat oamenii care se pricep la online cat si vizitatorii obisnuiti, dupa consultarea statisticilor care arata rata mica de click pe bannerele obisnuite, sau timpul in care un om le priveste, clientii continua sa le ceara iar publisherii sa le vanda. M-am gandit la o comparatie:
Bannerele intruzive sunt Circ
Sa spunem ca ai o treaba foarte concreta. Spre exemplu sa te duci la un bancomat sa scoti bani. Stii unde e bancomatul, cunosti operatiunea: alegerea limbii, introducerea codului, alegerea sumei, cu chitanta sau fara. Ai nevoie de bani si te duci sa-i iei de acolo – nimic mai simplu. Timpul tau e limitat si ai nevoie de bani pentru ceva specific.
Ce te-ai face atunci cand ai ajunge in fata bancomatului un arlechin ar cadea in fara ta, confetti si stelute ar incepe sa sara, eventual ar mai incepe si o muzica sa cante, nu ai mai vedea bancomatul din cauza lor si nu ai fi lasat sa introduci cardul?
a) ai cauta butonul de inchidere si te vei enerva deoarece il vei gasi mai greu fiind integrat coloristic in componenta bannerului
b) te-ai enerva si ai pleca, cu gandul la a gasi alt bancomat
c) te-ai enerva si ai schimba banca la care ai cont
d) ai rade amuzat de culori si ai incerca sa vezi despre ce e vorba in tot circul ala
Tu ce ai alege? Ei bine, pot pune pariu ca cei mai multi aleg una din primele trei variante iar cine o alege pe ultima probabil nu a mai folosit niciodata un bancomat, sau nu a mai vazut circ in viata lui, sau citeste doar Tabloide unde este obisnuit cu circul. (Acum inlocuieste bancomatul cu un site, banii cu informatie si ai inteles despre ce e vorba) 🙂
Marketingul Inteligent e Magie
Am fost la Webstock si, pe langa organizarea exceptionala, Manafu a reusit sa ne mai faca o surpriza aducand doi magicieni pentru un moment special intr-o pauza. Â Intotdeauna mi-a placut sa observ oamenii deosebiti – care reusesc sa faca lucruri fascinante, cu succes. Acum ma uitam la cei doi magicieni. Amandoi frumusei, cu voce puternica, cu zambetul pe buze, cu incredere de sine, cu contact vizual puternic – Actori.
Ma gandeam ce fac magicienii de reusesc sa uimeasca asa de mult prin trucurile lor. Cred ca in primul rand au un puternic simt social, psihologic, isi dau seama de asteptarile oamenilor si se joaca cu ele. Â Care ar fi asemanarile cu Marketingul Inteligent? Pei ambele ‘discipline’ se bazeaza pe cercetare, vor sa ofere o experienta minunata consumatorului, il implica, sunt interactive, cer mereu feed-back, se joaca cu asteptarile, fascineaza si cuceresc.
In ambele cazuri pot fi voci care sa spuna despre Marketing cat si despre Magie ca ‘pacaleste’ insa cred ca efectul final este cel care conteaza. Indiferent de metodele folosite, daca cel care a stat pe scaun pleaca de acolo simtindu-se mai bine, atunci scopul a fost indeplinit. Iar cand este vorba de produse consumatorul nu poate fi pacalit. Daca nu ii place nu va mai cumpara. Astfel incat prima grija este sa faci un produs axceptional, sa te duci sa-l comunici celor care stii ca au nevoie de el si apoi sa faci… Magie 🙂
Ce diferentiaza Circul de Magie?
Ei bine in primul rand metoda. Circul este intruziv, opulent prin marime si culoare, enervant si irelevant. Magia, pe de alta parte este subtila, te cheama la ea, nu vine peste tine, te implica (doar daca vrei) si te fascineaza prin pasiune si curaj – pleci de acolo cu zambetul pe buze, eventual si dorinta de a te intoarce, in orice caz cu o poveste de spus.
Circul este la indemana, costa multi bani si returneaza putin, plus ca strica businessul pe termen lung (vezi varianta c) schimbi banca la care ai cont). Magia necesita creativitate, timp in care sa creezi ‘numerele’, returneaza mult, as spune exponential fiindca cei implicati povestesc mai departe si face bine businessului pe termen lung.
Este usor sa suflii in trompeta si sa arunci confetti. Este greu sa capeti dexteritate, insa merita inzecit. Cu orice ocazie voi sanctiona pe cei care folosesc Circul, voi folosi Magia si voi indemna si pe altii sa o foloseasca 🙂
o chestie de substanta. pe tine nu te cheama giacodrescu.ro, nu? ei bine, nici pe mine zoso.ro. hai sa invatam sa facem diferenta dintre nume si nume de domeniu inainte sa ne apucam sa ne dam cu parerea.
am schimbat. era un mod de a spune…
ps: mai zambeste si tu din cand in cand 🙂